8 Μαρτίου 2015

η προσωπική μου Λαϊκή Αγορά


Τις Κυριακές στα παζάρια της Ιεράς Οδού δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν τεράστια ηχοσυστήματα – απ΄αυτά με τα πολλά λεντάκια - συνδεδεμένα σε γεννήτριες ή ξηλωμένες μπαταρίες αυτοκινήτων και παίζουν μουσική. Το σκυλάδικο πάει σύννεφο. Στη διαπασών ώστε να αντηχούν ακόμη και 80 μέτρα μακρύτερα καθώς απομακρύνεσαι από αυτά.

Ήταν πριν μερικές εβδομάδες που παραδόξως η μουσική δε με ενοχλούσε αλλά αντιθέτως με έπιασα να σταματάω τη δική μου μουρμούρα και να σιγοτραγουδάω κι εγώ. Κάποιος – ο Θεός να τον έχει καλά – είχε βάλει το ‘Βρέχει στη φτωχογειτονιά’ και η δωρική φωνή του Μπιθικώτση σκέπαζε τα πάντα. Εκείνη η στιγμή νομίζω ήταν το ερέθισμα και η αφορμή για αυτήν την ανάρτηση.

Ζηλεύοντας προς στιγμήν κάθε λέξη την οποία θα έγραφε (ή μάλλον θα ένιωθε) κάποιος βυθισμένος στη λαική μουσική επιχειρώ τη δική μου λαϊκή αγορά.

Μια λίστα δηλαδή με λαϊκά τραγούδια που με το δικό του τρόπο το καθένα με εκφράζει και που τα περισσότερα τα ευχαριστιέμαι συχνά πυκνά, συνήθως όμως όταν είμαι μόνος μου. Κι αυτό είτε γιατί έτσι δε ντρέπομαι τις ενίοτε βουρκωμένες παραφωνίες μου, είτε γιατί οι 9 (για να μη σου πω οι 10) στους 10 φίλους μου δεν αντέχουν τα περισσότερα από όσα βρίσκονται σ’ αυτήν, (Κατά μία – ατεκμηρίωτη επιστημονικά - θεωρία μου, νομίζω ότι τους αρέσουν πάρα πολύ περισσότερο απ’ ότι δείχνουν αλλά ντρέπονται να το παραδεχτούν). Ίσως φταίω κι εγώ που βαριέμαι απίστευτα να κοντράρω λεκτικά την κατακραυγή τους που καιροφυλακτεί κάθε που ακούγονται αυτά από τα ηχεία μου.

Τραγούδια που με συγκινούν – κάποιες φορές αβάσταχτα – με στίχους που είτε τους χαρίζω τα καλύτερά μου ντεσιμπέλ στο αστικό μου ισόγειο είτε τους σιγομουρμουράω περπατώντας χιλιόμετρα μόνος, πότε-πότε και από κάποια θέση συνοδηγού με το χέρι να κρατάει το ίσο χτυπώντας ρυθμικά το ανοιχτό παράθυρο του αυτοκινήτου. 

Δε νομίζω ότι υπάρχει καλύτερη στιγμή για να τη "βγάλω" από πάνω μου αυτή τη λίστα από μια Κυριακή απόγευμα.

Ο κυρ Αντώνης - Στέλιος Καζαντζίδης, Μαρινέλλα

συνθέτης/ Μάνος Χατζιδάκις
στιχουργός/ Νίκος Γκάτσος
δίσκος/ 45''


Για κάποιον …αδιευκρίνιστο λόγο με αυτό το τραγούδι με νανούριζαν όταν ήμουν μικρός μάνα και θειάδες οπότε όπως και να το δεις το άσμα το έχω στο DNA μου. Είναι επίσης σίγουρο πως ποτέ δεν μου τραγουδούσαν την  τελευταία στροφή, εκεί που ο κυρ Αντώνης …απλά δεν ξύπνησε. Συγκινούμαι τα μέγιστα πάντα από τη στιγμή που το άκουσα ολόκληρο και κατάλαβα το νόημα του ριζικού του πρωταγωνιστη.


Ερωτικό – Μανώλης Μητσιάς

συνθέτης/ Θάνος Μικρούτσικος
στιχουργός/ Άλκης Αλκαίος
δίσκος/ ' Εμπάργκο', 1982


Κι αν κάποτε προσπαθούσα να αποκρυπτογραφήσω έναν προς έναν τους σχεδόν Ομηρικά κωδικοποιημένους στίχους του Άλκη Αλκαίου σήμερα μου φτάνει που βαθειά μέσα μου τους καταλαβαίνω χωρίς ίσως να μπορέσω ποτέ να τους εξηγήσω σε κάποιον που πιθανόν θα μου ζητούσε την ερμηνεία τους. Το μόνο που θα έλεγα είναι «Άκουσέ το» αφού είναι – και ως σύνθεση μα και στιχουργικά - ένα από τα ομορφότερα τραγούδια που έχω ακούσει ποτέ. Και είναι και η φωνή του Μητσιά – η μόνη που ανέκαθεν έστρεφε δέκα συναισθηματικά κλικ την ψυχολογία μου – που με παρασύρει ολόκληρο μέσα στην επική δραματουργία του τραγουδιού. 


Υπάρχω –  Στέλιος Καζαντζίδης. 

συνθέτης/ Χρήστος Νικολόπουλος
στιχουργός/ Πυθαγόρας
δίσκος/ 'Υπάρχω', 1975


Ακούγεται μυθικά υπαρξιακό και ταυτόχρονα βαθιά ερωτικό αυτό το τραγούδι στα αυτιά μου. Και παραληρηματικά ζηλόφθονο, αφού η αρά (κατάρα) του έρωτα – ή μήπως στον έρωτα - είναι η πιο στέρεη βάση των στίχων ενός λαϊκού τραγουδιού. Η φωνή του Καζαντζίδη, η μάλλον εξορισμένη από τα σπιτικά ηχεία κατά την πρώτη δεκαετία της ζωής μου με έφτασε με το τραγούδι αυτό (και μερικά ακόμη) λίγο πριν από τα μισά της εφηβείας μου και δε χρειάστηκε η υπέροχα δαιμονισμένη εκτέλεση του Πουλικάκου και ο Δράκουλας των Εξαρχείων (το οποίο είδα αργότερα) για να το λατρέψω.


Ζεϊμπέκικο – Σωτηρία Μπέλλου/ Διονύσης Σαββόπουλος 

συνθέτης/ Διονύσης Σαββόπουλος 
στιχουργός/ Διονύσης Σαββόπουλος
δίσκος/ '10 χρόνια κομμάτια', 1975


(Ακόμη κι αν ακούγεται κλισέ) από τα αρχετυπικά τραγούδια της ζωής μου ως ακροατής μουσικής το σωτήρια πένθιμο Ζεϊμπέκικο. Και μάλιστα πολύ πέρα από την αγάπη μου για το Σαββόπουλο ή την αρέσκειά μου στην επιμειξία των ειδών και την πασίγνωστη ιστορία της ηχογράφησης του. Είναι από εκείνα τα τραγούδια που - παρότι πολυακουσμένο - άπαξ και ξεκινήσουν οι πρώτες του νότες (ιδιαίτερα στην κοινή με τη Μπέλλου εκτέλεση από το ‘Δέκα χρόνια κομμάτια’), βρίσκεις εύκολα το λόγο να αναβάλλεις τα πάντα, ίσως ακόμη και το θάνατό σου, για να το ακούσεις μια φορά ακόμα.


Πρωινό τσιγάρο – Χορωδία (Κώστας Θωμαΐδης, Γιώργος Μεράντζας, Ανδρέας Μικρούτσικος, Σάκης Μπουλάς, Θανάσης Νικόπουλος, Γιάννης Σαμσιάρης)

συνθέτης/ Νότης Μαρουδής
στιχουργός/ Άλκης Αλκαίος
δίσκος/ 'Στην όχθη της καρδιάς μου',1984


Γυμνάσιο το πρωτοάκουσα και το πρωτοτραγούδησα. Σε ποδαρόδρομους, σε στάσεις λεωφορείων και εθνικές οδούς, να το έχω συντροφιά ανάμεσα στα δόντια μου ουκ ολίγα πρωινά - παγωμένα ή καυτά δεν έχει σημασία – και τους στίχους γραμμένους σε ένα χαρτί στην κωλότσεπη μην τυχόν και τους ξεχάσω. Στα διόδια με το χέρι τεντωμένο μερικά χρόνια αργότερα, η παλάμη γροθιά κι ο αντίχειρας όρθιος, κι εγώ να έχω τη χαρά να συγχαρώ το συνθέτη του προσωπικά καθώς συνταξιδεύαμε για Αθήνα. 

Χαράζει η μέρα και η πόλη έχει ρεπό
στη γειτονιά μας καπνίζει ένα φουγάρο
κι εγώ σε ζητάω σαν πρωινό τσιγάρο
και σαν καφέ πικρό και σαν καφέ πικρό

Άδειοι οι δρόμοι δε φάνηκε ψυχή
και το φεγγάρι μόλις χάθηκε στη Δύση
και γω σε γυρεύω σαν μοιραία λύση
και σαν Ανατολή και σαν Ανατολή


Το τρένο φεύγει στις οκτώ – Μανώλης Μητσιάς 

συνθέτης/ Μίκης Θεοδωράκης
στιχουργός/ Μάνος Ελευθερίου
δίσκος/ 'Τα λαϊκά',1974


Θεοδωράκης/Ελευθερίου Στο βάθος του μάλλον αστικού περιβάλλοντος στο οποίο μεγάλωσε η αφεντιά μου, η μουσική συγκίνηση δε βρισκόταν εύκολα στον ήχο του μπουζουκιού. Παρόλα αυτά κάμποσες ήταν οι εξαιρέσεις κι οι περισσότερες μάλλον οφείλονταν στην αγάπη προς συγκεκριμένους συνθέτες παρά στον ήχο. Θεοδωράκης λοιπόν εντός. 
Ανατριχιαστική η πρώτη εκτέλεση της Μαρίας Δημητριάδη αλλά εκείνη του Μητσιά έχει για κάποιον όχι ανεξήγητο λόγο υπάρξει αιτία κι αφορμή ενεργοποίησης των δακρυϊκών μου αδένων. Και νομίζω πως εξακολουθεί να έχει την ίδια δυναμική πάνω μου.


Αυτή η νύχτα μένει – Δήμητρα Παπίου 

συνθέτης/Σταμάτης Κραουνάκης
στιχουργός/ Σταμάτης Κραουνάκης
δίσκος/ 'ost-Αυτή η νύχτα μένει', 2000


 Αριστούργημα κατά την ταπεινή μου επί του θέματος άποψη. Συγκινησιακά φορτισμένη η γνωριμία μαζί του, στα σκοτάδια κινηματογραφικής αίθουσας, soundtrack της ομώνυμης ταινίας. Από τις ομορφότερες καταγραφές της απογοήτευσης, της εγκατάλειψης και του έρωτα. Μόνο και μόνο γι αυτό το τραγούδι δεν εξοβελίζω τον Κραουνάκη στα τάρταρα του σύμπαντος της προσωπικής μου αισθητικής, αντιθέτως ακούω προσμένοντας τις δουλειές του. Την δε Παπίου την έχω δει live, αρχές 90 σε επαρχιακό κέντρο της εθνικής οδού Αθηνών-Πατρών και δεν είχα περάσει άσχημα.

Πέλαγο να ζήσω δε θα βρω
σε ψυχή ψαριού κορμί γατίσιο
κάθε βράδυ βγαίνω να πνιγώ
πότε άστρα πότε άκρη της αβύσσου
κάτι κυνηγώ σαν τον ναυαγό
τα χρόνια μου σεντόνια μου τσιγάρα να τα σβήσω


Το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας - Μάνος Λοΐζος

συνθέτης/ Μάνος Λοΐζος
στιχουργός/
δίσκος/ 'ost- Ευδοκία', 1971


Αριστουργηματικό το ορχηστρικό θέμα του Λοΐζου, το οποίο - δυστυχώς μα δικαίως – βρίσκεται συνυποψήφιο με μερικά άλλα τραγούδια για τον τίτλο του ‘Should I Stay or should I go’ της ελληνικής μουσικής. Που σημαίνει πως ενώ προσυπογράφω πως το έχω βαρεθεί - όπως οποιοσδήποτε εχέφρων που το έχει ακούσει (κι ενίοτε χορέψει) όλες εκείνες τις χιλιάδες φορές (κάμποσες εκ των οποίων άσκοπες) που κάποιο μπουζούκι ή μπαγλαμάς τυχαίνει να βρίσκεται σε ακτίνα 40-50 μέτρων από αυτόν – παρόλα αυτά αγαλλιάζω ακούγοντάς το. Τουλάχιστον στην πρωτότυπη εκτέλεσή του.


Δε λες κουβέντα – Σωτηρία Μπέλλου

συνθέτης/ Δήμος Μούτσης
στιχουργός/ Κώστας Τριπολίτης
δίσκος/ 'Το φράγμα',1981


Απλά πράγματα εδώ: ‘κρατάς κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα’ κι αυτό είναι ένα δικό μου συμβόλαιο: ένας απόλυτος προσωπικός κώδικας επιβίωσης. Ταυτόχρονα το ‘Φράγμα’ είναι ένα από τα καλύτερα – ίσως γιατί είναι και από τα πιο πολυακουσμένα – ελληνικά άλμπουμ της δισκοθήκης μου που δύσκολα θα χαρακτήριζα λαϊκό παρότι κατά το ήμισυ είναι. Στην περίπτωση του Μούτση δυσκολεύτηκα λίγο στην επιλογή καθώς ο ‘Άγιος Φεβρουάριος’ είναι έτερος πολυαγαπημένος του δίσκος από τη μέρα της πρώτης κυκλοφορίας του κι αυτός.


Κάνε κάτι να χάσω το τρένο – Δημήτρης Μητροπάνος

συνθέτης/ Τάκης Μουσαφίρης
στιχουργός/ Τάκης Μουσαφίρης
δίσκος/ 'Λαϊκά '76',1976




Από εκείνα τα τραγούδια που εγώ θεωρώ απόλυτα λαϊκά και δίχως ίχνος (της κακής εννοούμενης) εντεχνίλας. Η εναρμονισμένη στον ήχο αμεσότητα του παράπονου και της παράκλησης στα λόγια του τραγουδιού, αυτή που ξεπερνάει τον όποιο στομφώδη ποιητικοφανή στίχο με ταράζει συναισθηματικά όποτε το ακούω. Ακόμα και σήμερα η λούμπεν ενορχήστρωση με το αρμονιάκι ακούγεται χάρμα στα αυτιά μου.


Κάτω απ’ τη μαρκίζα – Βίκυ Μοσχολιού  

συνθέτης / Γιάννης Σπανός
στιχουργός/ Μάνος Ελευθερίου
δίσκος/ ' Η Βίκυ Μοσχολιού τραγουδά Σπανό',1977


Φίλια σύσταση το χρέωσε προ λίγων μόλις ετών ως την πλέον πρόσφατη είσοδο στη λίστα. Ένα τραγούδι που μέχρι πρότινος αγνοούσα.. Ίσως τον καιρό που μας έτρεχαν οι γονείς στις συναυλίες του συνθέτη (φαν της Μοσχολιού και φίλος του Σπανού η μάνα και ο πατέρας αντίστοιχα) να μην είχε ακόμα κυκλοφορήσει. Πάντως αδυνατώ να πιστέψω πως το ‘χα ακούσει ως ενήλικας και απλά το είχα προσπεράσει. Οι στίχοι με τον τρόπο του Μάνου Ελευθερίου συγκινητικότατοι. Από τότε που το έμαθα (και πήρα και το δίσκο), προσέχω ότι παίζεται συχνά στα ραδιόφωνα και το απολαμβάνω. 


Μην κλαις – Σωτηρία Μπέλλου

συνθέτης/ Ηλίας Ανδριόπουλος
στιχουργός/ Μιχάλης Μπουρμπούλης
δίσκος/ 'Λαϊκά  Προάστια', 1971


 Το «Μην κλαις» στο βάθος του υποσυνείδητού μου υπήρχε παιδιόθεν, ηχητικό απόκομμα από το κρατικό ραδιόφωνο που ξαναβγήκε στην επιφάνεια λόγω καταστάσεων τον καιρό που έφτανε στα μέσα της η τρίτη δεκαετία της ζωής μου. Θυμάμαι να το τραγουδάμε με έναν καλό φίλο πιωμένοι κάποιο βράδυ, θυμάμαι ακόμα να αγοράζω το δίσκο μια Κυριακή και να γυρίζω σπίτι με τη χαρά εκείνου που μόλις έχει αποκτήσει κάτι σπουδαίο.


Βρέχει στη φτωχογειτονιά – Γρηγόρης Μπιθικώτσης 

συνθέτης/ Μίκης Θεοδωράκης
στιχουργός/ Τάσος Λειβαδίτης
δίσκος/ 'Πολιτεία Α' & 'ost-Συνοικία το όνειρο',1961


Οικογενειακό σάουντρακ από τις αρχές της μνήμης μου. Αν και η πρώτη εγγραφή στο μυαλό μου είναι του Μπιθικώτση, η ακρόαση της εκτέλεσης της Φαραντούρη (της εθνικής τραγουδίστριας της οικογένειας) ήταν σχεδόν στην ημερήσια διάταξη. Το πράσινο αναδιπλούμενο τραπέζι της κουζίνας με το ραδιοκασετόφωνο πάνω του να αγκομαχάει με τις 120αρες Basf κασέτες που μας έγραφε ο θείος Α. Συνοικία το όνειρο. Μαμά τι πάει να πει ‘Ντουνιάς’; 

Αχ ψεύτη κι άδικε ντουνιά
άναψες τον καημό μου
είσαι μικρός και δε χωράς
τον αναστεναγμό μου


Όλα καλά – Γιώργος Νταλάρας

συνθέτης/ Σταύρος Κουγιουμτζής
στιχουργός/ Σταύρος Κουγιουμτζής
δίσκος/ 'Στα ψηλά τα παραθύρια',1975


Κάθε σπίτι στην Ελλάδα – τουλάχιστον μέχρι την προ-προηγούμενη δεκαετία εχει ένα δίσκο Νταλάρα. Ε, στο δικό μας υπήρχαν τα ‘Ψηλά τα παραθύρια’ σε μουσική Κουγιουμτζή. Σε κασέτα. Σε δίσκο αποκτήθηκε κληρονομικά αργότερα μαζί με κάνα δυο άλλους. Οι στίχοι του ‘Όλα καλά’ με συγκινούν από πιτσιρικάς. Τον καιρό όμως που απολύθηκα από τη δουλειά μου κατάλαβα πραγματικά το νόημα τους.

Έχω ψυχή δεν έχω βράχο
πάλι με άφησες μονάχο
και μια σημαία σ’ ένα μπαλκόνι
αλλάζει χρώματα και με σκοτώνει


Θα κλείσω τα μάτια –  Γρ. Μπιθικώτσης, Χαρούλα Λαμπράκη

συνθέτης/ Άκης Πάνου
στιχουργός/ Άκης Πάνου
δίσκος/ '45',1967


Κυριακή μεσημέρι, δεκαετία 70, τα τζάμια αχνισμένα από το φαγητό που σιγοβράζει στο φούρνο και το γνωστό ραδιοκασετόφωνο σε μεγάλη φόρμα λίγο πριν αρχίσει να μεταδίδει ζωντανά ποδόσφαιρο και αποτελέσματα του ΟΠΑΠ. Κι εγώ να μην έχω δικό μου δωμάτιο και να διαβάζω τα μαθήματα του δημοτικού από εδώ κι από κει. Κάποια τραγούδια για αυτές ακριβώς τις παραπάνω εικόνες τα μίσησα. Κάποια άλλα, ακριβώς το αντίθετο μολονότι ακόμη με κατακλύζουν γλυκιά αίσθηση της μιζέριας. Είναι ίσως που ασχολήθηκα μεγαλύτερος ξανά μαζί τους.


Άνοιξε πέτρα - Μαρινέλλα 

συνθέτης/ Μίμης Πλέσσας
στιχουργός/ Λευτέρης Παπαδόπουλος
δίσκος/  'Σταλιά, σταλιά' 1968


All time classic της οικογενείας. Το πρώτο της δεύτερης πλευράς στην κασετοσυλλογή με τα αγαπημένα τραγούδια της Μαρινέλλας της μάνας μου. Όχι ότι δε θα εκτιμούσα τούτο το ερωτικό μοιρολόι το ίδιο ή και περισσότερο άμα το μάθαινα μεγάλος. Κλασσικός Πλέσσας, ολίγον κινηματογραφικός όπως ταιριάζει άλλωστε στο δράμα των στίχων, με άλλην ενορχήστρωση θα μπορούσε να είναι ένα από τα υπέροχα σπαραξικάρδια garage τραγούδια του '60, σαν εκείνα τα μικροδιαμαντάκια που φιλοξενούνται στις συλλογες pebbles. Με αυτή τη σκέψη αγόρασα το δίσκο. Και η Diamanda Galas έχει την ίδια γνώμη


Άκου βρε φίλε - Στράτος Διονυσίου

συνθέτης/ Τάκης Σούκας
στιχουργός/ Κώστας Κοφινιώτης
δίσκος/ 'Θυμήσου', 1982


Στη φωνή του Στράτου δε μυήθηκα ποτέ παρότι έγιναν συντονισμένες κι εντονότατες προσπάθειες από έτερους αγαπημένους θείους που τον είχαν για Θεό. Παρόλα αυτά – έτσι χωρίς πολλά λόγια κι επεξηγήσεις – το συγκεκριμένο τραγούδι μου έχει καρφωθεί. 

Μάτια που κλαίνε μην τα πιστεύεις
είναι επικίνδυνα να τ’ αγαπάς
Θα σε γελάσουνε αν τα λατρεύεις
θα σε πληγώσουν και θα πονάς


Φωτιά στα σαββατόβραδα – Άντζελα Δημητρίου

συνθέτης/ Μάνος Κουφιανάκης
στιχουργός/ Γιώργος Γεωργόπουλος
δίσκος/ 'Φωτιά στα σαββατόβραδα',1987


Τρελό γλεντζέ με αυτά τα τραγούδια δε με λες ακριβώς, αλλά ετούτο το τραγούδι κάτι μου έκανε εξαρχής. Ίσως να τα έχω χορέψει κιόλας με πυρπολημένα οινοπνεύματα να με ακολουθούν στα πατώματα σε κάποιο ξέμπαρκο πάρτυ απ' αυτά που πηγαίνεις από υποχρέωση κι όχι γιατί το θελεις πραγματικά αλλά από κάποια στιγμή και μετά μιλάει μόνο το ουίσκι. Και λέει ότι περνάς καλά. 



Παλιόκαιρος –  Πασχάλης Τερζής

συνθέτης/ Γιώργος Θεοφάνους
στιχουργός/ Εύη Δρούτσα
δίσκος/ 'Παλιόκαιρος', 1997


Μεγάλη μου συμπάθεια ο Πασχάλης (Τερζής) ως άνθρωπος. Και μεγάλη αγάπη τουλάχιστον το ρεφρέν του λαϊκο-ποπ (sic) Παλιόκαιρου, το οποίο μου ανεβαίνει στα χείλια μερικές φορές περπατώντας. Και αποτελεί μια από τις σπάνιες περιπτώσεις του μουσικού είδους που δεν αλλάζω αλαφιασμένος σταθμό ότα το παίζουν τα ραδιόφωνα.  Η καλύτερη ακρόασή του δε, για εμένα, είναι εν κινήσει σε οποιαδήποτε εθνική οδό ή επαρχιακό δρόμο όταν τοπικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί το εντάσσουν υποχρεωτικά στο πρόγραμμα τους ανάμεσα στις αλλόκοτες διαφημίσεις τους. Τότε είναι που εγώ κρεμάω το χέρι έξω από το παράθυρο, στυλώνω τα μάτια αφιερωματικά στο άπειρο και τραγουδάω με όλη μου την ψυχή από μέσα μου.

Και επειδή όλοι έχουμε αδύνατες στιγμές (ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω) πάμε ένα ακόμα της ντροπής: 

Στα 'δωσα όλα –  Δέσποινα Βανδή

συνθέτης/  Φοίβος 
στιχουργός/ Φοίβος 
δίσκος/ 'Προφητείες', 1999



Εντάξει, αυτό παίζει να το πεις και λίγο ύβρη μόνο και μόνο που υπάρχει στη λίστα αλλά στην τελική δεν απολογούμαι. Το έχω ακούσει στο repeat δεκάδες φορές σε περίοδο χωρισμού (και μετά, όταν συνήθιζα την ξεφτίλα των πατωμάτων έβαζα Radiohead). Αυτά συνέβησαν όμως προ 12ετίας. 



υγ. Κανονικά θα ήθελα να τα γράψω με αντίστροφη σειρά ώστε να ανεβαίνει η αγωνία μέχρι το νούμερο ένα αλλά επ΄ουδενί δεν ήθελα μια ανάρτηση να ξεκινάει με αυτό που είδες και άκουσες ίσως στο τέλος της λίστας.

#Δικά σου αγαπημένα λαϊκά; 

19 σχόλια:

  1. Θεός που έβαλες και την Βανδή αφού γούσταρες. Πάντως η λίστα έχει θησαυρούς. Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, τι ρε mahler, αρκετή αυτολογοκρισία έχει πέσει στο μπλογκ για να κόψουμε από ντροπή κι αυτά τα μικρά.

      Δικό σου αγαπημένο (υπάρχει δεν υπάρχει στη λίστα)?

      Διαγραφή
  2. Θα διάλεγα μάλλον όλα που έβαλες με Μπέλλου και το Κάτω από την Μαρκίζα. Βέβαια σε χωρισμό μάλλον θα διάλεγα κι εγώ Βανδή χαχα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι ωραία ανάρτηση!
    Δικά μου αγαπημένα το Ζεϊμπέκικο και Αυτή η νύχτα μένει.
    Αλλά να γράψω και ένα που έχει καταπληκτικούς στίχους,
    Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια Μουσική/Στίχοι: Παπαδημητρίου Δημήτρης/Γκανάς Μιχάλης.
    Καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απολύτως αγαπητή Ντίνα. Οι στίχοι με συγκινούν αφάνταστα σ αυτο το τραγούδι, τόσο που νομίζω τους έχω χρησιμοποιήσει στη ροή του λόγου μια δυο φορές πάνω σε κουβέντα. Στο μουσικό μέρος τώρα μου αρέσει το μέρος που "ντύνει" την πρώτη και την τρίτη στροφή πάρα πολύ ενώ μετά τις αλλαγές κάτι δε μου κάθεται. Κι αυτός είναι ο λόγος που αν και υποψήφιο δεν το συμπεριέλαβα.

      Διαγραφή
    2. Το ίδιο πιστεύω και εγώ και γι' αυτό μίλησα μόνο για στίχους.

      Διαγραφή
    3. είδες; αν δεν ταιριάζαμε τι φίλοι θα ήμασταν;

      :)

      Διαγραφή
  4. Ωραίος κατάλογος. Υπάρχουν και πολλά πολλά στη δική μου νοητή λίστα, από τα οποία όμως τα περισσότερα είναι ψευδο-λαϊκά, με την έννοια ότι στην πραγματικότητα βγαίνουν από αυτούς που λέμε έντεχνους, στο κυνήγι του λαϊκού, έτσι βλ. τη Θητεία με τον Μενιδιάτη, τα τραγούδια από την τρομερή σοδειά Ξυδάκη-Ρασούλη, ο Μαργαρίτης στη συνεργασία με τον Μανίκα και άλλα. Από τα πραγματικά λαϊκα και όχι λαϊκότροπα θα έβαζα πάρα πολλά του Τσιτσάνη με κορυφαίο τον Απόκληρο, την Προσευχή με τον Ζαγωραίο, το Τραίνο του Μητροπάνου και στα κάπως της Εθνικής Οδού και της Πίστας εν γένει το Γέλα Κυρία μου του Καφάση, το Άδειο μου Πακέτο του Φ. Νικολάου, τα Ποια Θυσία και το Σ'έχω κάνει Θεό. Καλή βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστή η παρατήρηση σου για το "έντεχνο στο κυνήγι του λαϊκού", φίλε Μανώλη.

      Το 'Ποια θυσία' πάλεψε μέχρι τελευταίας στιγμης το "Φωτιά" αλλά τελικά έχασε. Το 'Αδειο πακέτο" απορώ πως δεν μου ήρθε στο μυαλό. Τραγουδάρα.

      Απόκληρος και Προσευχή μπαίνουν στα προς ακρόαση γιατί είτε δεν τα ξέρω είτε δεν τα αναγνωρίζω από τους τίτλους.

      Την καλησπέρα μου Μανώλη.

      υγ. Αν ήσουν Αθήνα μεσοβδόμαδα, κάπου στο Μοναστηράκι υπάρχει περίπτωση να σε είδα. Αν πρόσεξες κανένα με μουσια και γυαλιά να σε κοιτάζει εγώ ήμουν. Αν πάλι όχι κάπου αλλού θα έγινα ρεζίλι.

      Διαγραφή
    2. Πράγματι ήμουν στο Μοναστηράκι έψαχνα στα παλαιοβιβλιοπωλεία την Πέμπτη, δεν προσέχω αυτούς που με κοιτάνε ιδίως όσους έχουν μούσια και γιαλιά, διότι γνωρίζω ότι έτσι συνήθως είναι οι παπαράτσι που μ' ακολουθούν παντού. Αν ήσουν ξανθειά, ψηλή και χυμώδης, θα είχες περισσότερες ελπίδες για απόσπαση προσοχής. Κρίμα πάντως.

      Διαγραφή
    3. χμμμ, δε μου πέρασε καν από το μυαλό να το παίξω παπαράτσι, φωτογραφική έχω πάντα μαζί μου. /// αμα ποτέ βρεθεις καμια Κυριακή στα πέριξ και έχεις διάθεση μπορώ να σε καθοδηγήσω σε 2-3 ενδιαφέροντα παζάρια πέραν του Μοναστηρακίου.

      Διαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Στο fb έχουν φτάσει μερικά ακόμα μηνύματα/σχόλια και νομίζω αξίζει να τα μεταφέρω

    Μπράβο ακομπλεξάριστε άνθρωπε, έγραψε ο Nicholas Spandagos (ε, δεν τρέχει τίποτα να λέμε και ποιοι ειμαστε που και που, του απάντησα) και συμπλήρωσε τα δικά του πολύ ενδιαφέροντα αγαπημένα:
    - Η Ζωή μου Όλη (Καζαντζίδης)
    https://www.youtube.com/watch?v=h-Re9SUebgE
    - Και τί δεν Κάνω (Στράτος Διονυσίου)
    https://www.youtube.com/watch?v=Jm8z_ahoNsw
    - Αυτός ο Άνθρωπος (Ρίτα Σακελλαρίου)
    https://www.youtube.com/watch?v=ii7FFZwdKiM
    - Νύχτα Στάσου (Λίτσα Διαμάντη)

    Ο George T. συμπλήρωσε ‘Μαρινέλα – Δρόμοι Παλιοί’
    https://www.youtube.com/watch?v=hJgGSUYQcmA

    Ο Νεκ το ‘Στο άδειο μου πακέτο’ του Φ. Νικολάου (το οποίο είναι μεγάλη παράλειψη επίσης)
    https://www.youtube.com/watch?v=7T8ccgQ8I44

    Και ο φίλος James τρόλλαρε με 1-2 ανεκδιήγητα.

    Η αναγνώστρια του μπλογκ Α.Κ. προτίμησε να μου στείλει mail το οποίο νομίζω αξίζει να μεταφέρω εδώ:

    Πολυαγαπημένα και φορτωμένα με αναμνήσεις "ο κυρ-Αντώνης", το "Ερωτικό", το "Πρωινό τσιγάρο", το "Ζεϊμπέκικο", το "Βρέχει στη φτωχογειτονιά". Όμως, τα πιο λατρεμένα μου είναι το "Βροχή στα δειλινά"
    https://www.youtube.com/watch?v=MC61mEcfZ6A

    και το "Ελένη του Μάη" του Γιάννη Γλέζου.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZNE6gJlmg4M

    Είναι ορισμένες αναρτήσεις σου που με δε πάνε απλά πίσω στα παιδικά μου χρόνια της δεκαετίας του 70 αλλά με βομβαρδίζουν με εικόνες από κυριακάτικες οικογενειακές συγκεντρώσεις, ξαδέρφια, μαμάδες με ποδιές και παντόφλες να ανοίγουν φύλλο και μπαμπάδες να διαβάζουν ριζοσπάστη και να συζητάνε πολιτικά, δημοτικά τραγούδια στην τηλεόραση και τόσα άλλα αγαπημένα αλλά ταυτόχρονα αβάσταχτα μελαγχολικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν θα τα τοποθετούσα όλα στο ίδιο επίπεδο. Δεν είναι απαραίτητο κιόλας. Γνωστά, πασίγνωστα στο Πανελλήνιο, με τη ζεστή αίσθηση ότι είναι δικά μας, στα λόγια (όπου αφορά τραγούδι) και στη μελωδία. Μερικά κομμάτια θα αντέξουν για γενεές, και με άλλους ερμηνευτές...
    Ξενούδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως είναι δικά μας - του καθενός που τα έχει αγαπήσει δηλαδή- αυτά τα τραγούδια.

      Πολύ ορθά δε θα τα τοποθετούσες στο ίδιο επίπεδο αγαπητέ Ξενούδη. Ούτε κατά τη γνώμη μου είναι. Αλλά σε μια ροή ακουστική κυρίως (και καταγραφής βιωμάτων για μένα προσωπικά) νομίζω πως χωρούν στην ίδια λίστα.

      Διαγραφή
  8. Πολυαγαπημενα σχεδον ολα της λιστας (εκτος του συγκεκριμενου Νταλαρα) κ οσον αφορα την Βανδη,οπως λεει κ ο Πανουσης "πεφτω χαμηλα για ν'αναδειξω το σπουδαιο"χεχε!
    Επισης:
    Σταματης Κοκοτας - Στου Οθωνα τα χρονια (υπεροχο τραγουδι)
    Αλικη/Δημητρης - Η αγαπη θελει δυο (σε υπεροχη μουσικη Μαμαγκακη)
    κ οτι εχει πει η Παραπονιαρα Πιτσα Παπαδοπουλου!!
    Την καλημερα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις

    1. Καλημέρα b&c κι ευχαριστω για την πλήρη απενεχοποίηση που μου προσέφερες για το άσμα της Βανδή ! (αν και ο Τζιμάκος τον τελευταίο κάμποσο καιρό είναι απογοητευτικός).

      Χμμμ, τον Ξαρχάκο αν και τον σκέφτηκα φτιάχνοντας τη λίστα δεν μου κράτησε το μυαλό συγκεντρωμένο σε κάποιο τραγούδι του λαϊκό (όχι έντεχνο, ποπ ή ρεμπέτικο). Παρόλα αυτά ο 'Όθωνας' του Κόκοτα είναι πολύ όμορφο τραγουδι. Και του Μαμαγκάκη βέβαια (του οποίου τα μελοποιημένα του Γιώργου Ιωάννου είναι τόσο βαριά που δεν ακούγονται αν τα έχεις υπ' όψη σου)


      Όσο για την Πίτσα, πέρα από το 'Έρωτά μου αγιάτρευτε' δε μπορώ να φέρω κάποιο άλλο στο μυαλό μου αλλά με σπρώχνεις να κάνω μια μικρή αναζήτηση.

      Διαγραφή
    2. κ η απογοητευση εχει μια καποια γοητεια!
      οσο για τον Ιωαννου βαρια κουλτουρα απευθειας σε στιχο,κ οσο για την Πιτσα "που ειναι η αγαπη που μου ειπες θα μου δωσεις?δηλωσεις που μεινανε δηλωσεις" "δν μας ενοιωσε καρδια μου δν μας ενοιωσε,κ αν του δωσαμε αγαπη δν μας εδωσε" "θα τα βροντηξω κ θα παρω τα βουνα" "θα κανω οτι μου αρεσει τελικα" ...μακρα πολυ μακρα λιστα..
      κ για να μην μακρυγορω αγαπημενε λεμονοστιφτη στα γραφω αυτα ακουγοντας στο repeat (εδω κ 5-6 μερες) το common people απο τον υπεροχο William Shatner που το ανακαλυψα (κ αυτο) στο blog σου!
      Πολυ γουσταρω τις λιστες σου! ;-)

      Διαγραφή
    3. Να 'σαι καλά αγαπητέ b&c, χαίρομαι που σ αρέσουν οι λίστες γιατί κι εγώ τις ευχαριστιέμαι πολύ τόσο όταντις σκέφτομαι όσο κι όταν τις καταγράφω. (κατά το "περνάμε καλά στα παρασκήνια κι αυτό βγαίνει στον κόσμο")

      Ευκαιρίας δοθείσης θα εντρυφήσω στις μουσικές σου προτάσεις.

      Διαγραφή

Related Posts with Thumbnails