26 Δεκεμβρίου 2014

ποίημα στους φίλους


Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο. 
Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.

Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή. 

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.



Χόρχε Λουίς Μπόρχες,

[πηγή: Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ποιήματα, μετάφρ. Δ. Καλομοίρης , Ελληνικά Γράμματα, 1995 ]

Μια συζήτηση για την ποίηση στο οικογενειακό τραπέζι των εορτών με τους πολλούς συνδαιτυμόνες (μαζί και η μόνιμη επωδός μου: "Εγώ σπάνια την καταλαβαίνω την ποίηση") με πείσμωσαν. Είπα θα μελετήσω το πρώτο ποίημα που θα έφτανε στο οπτικό μου πεδίο. Και έτσι και έκανα με το "Ποίημα στους φίλους", το πρώτο που εμφανίστηκε εχθές στην οθόνη μου.

Αφιερωμένο λοιπόν. 

6 σχόλια:

  1. Η αλήθεια είναι πως και εγώ δεν την πιάνω την ποίηση χαχα. Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έπεσε βατό θέμα όμως στην οθόνη του υπολογιστή μου, εύκολο, κατανοητό (και δύσκολο στην πραγμάτωσή του). Την καλημέρα μου mahler

      Διαγραφή
  2. Δεν θα μπω σε ανταγωνισμό, αλλά...
    Για τους φίλους ο Borges, για την αγάπη στην οικογένεια - μέρες που είναι - ο Ξενούδης:

    ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

    για το μικρό μου γιο
    φιλοδοξία έχω μιά:
    να υπερβαίνει τις προσδοκίες μου όλες,
    να μ’ επισκιάζει σε όλα
    και να μου δίνει πάντα τις αναλαμπές
    των ανεπανάληπτων και τρελών δικών μου χρόνων
    με τα νειάτα του.

    του μικρού γιου μου
    εύχομαι τύχη αγαθή, μοναδικές στιγμές να ζήσει.
    κι αν είναι να χαλάσει για χάρη του
    ο παλαιός μας κόσμος όλος, ας είναι:
    θα το ξαναχτίσει όπως θέλει εκείνος.

    από το μικρό μου γιο γυρεύω
    ένα χαμόγελο, μόνο ένα χαμόγελο
    - όλα τα άλλα είναι περίπλοκα πολύ
    ας μην του γίνουν βάρος –
    κάθε πρωί ένα χαμόγελό του θάναι το παν,
    ένα χαμόγελο
    σαν της μητέρας του…

    Ξενούδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ! Ευχαριστώ για την όμορφη κατάθεση αγαπητέ Ξενούδη, Την καλημέρα μου και τις ευχές μου

      Διαγραφή

Related Posts with Thumbnails